VKJB AktualityPrázdninový kufrík

Prázdninový kufrík

28.06.2017

Peter Høeg: Efekt Susan

Peter Høeg urobil literárnu dieru do sveta v roku 1992, nezabudnuteľnou knihou Cit slečny Smilly pre sneh. Žije nesmierne uzavreto, okrem toho, že má štyri deti, vieme len, že bol voľakedy námorníkom, tancoval v balete a bol hercom, šermoval, veľa cestoval. Svoje si nepochybne odžil a teraz už len občas napíše knihu. Poslednou je román Efekt Susan (2014), ktorý práve vyšiel v slovenskom preklade vo vydavateľstve Slovart.  Hlavná hrdinka Susan má od detstva jedinú túžbu, samozrejme okrem lásky k fyzike. Chce dokonalú rodinu, chce mať deti, variť im a kŕmiť ich pri veľkom stole v krásnom dome. Podarí sa to, ale keďže dokonalosť neexistuje, idyla dostane trhliny, ako ukázala aj cesta do Indie. Hrdinka mala ťažké a osamelé detstvo a možno nutnosť prebíjať sa a spoliehať sa na seba samu spôsobili, že je okrem mimoriadnej inteligencie aj fyzicky veľmi zdatná, pohotová, rýchla ako puma, keď treba chrániť seba alebo mláďatá.

Čitateľ dostane do rúk príbeh so silnou škandinávskou hrdinkou, tak silnou, že je schopná zachrániť svet. Čo viac si žiadať od knihy z prázdninového kufríka?

 Jean-Michel Guenassia: Valčík stromov a oblohy

Svoju životnú knihu už napísal. Bol ňou osemstostranový Klub nenapraviteľných optimistov. Píše ďalej a v roku 2016 vydal Valčík stromov a oblohy. Východiskom príbehu sú posledné týždne života maliara Vincenta van Gogha. Autor využil možnosť fabulácie, ktorú má románopisec a vyslovil hypotézu, že maliarova smrť nebola takou, za akú ju považujeme a vzťah s Marguerite Gachetovou, dcérou ošetrujúceho lekára, bol viac,  než len povrchný. Guenassia sa pokúsil rozprávať z uhla pohľadu dievčaťa, ktoré na sklonku 19. storočia malo len obmedzené možnosti sebarealizácie a vzdelávania sa. Začínajúca mladá maliarka a tvorbou posadnutý umelec na seba narazia a výsledkom je osudová láska. V 19. storočí, ale nielen vtedy, Francúzsko oplývalo veľkými autormi, ktorí dokázali vynikajúco popísať vnútorný život žien, ktorým konvencie lámali krídla. Balzac, Maupassant a v neposlednom rade Flaubertova pani Bovaryová sú výzvou a varovaním, že pokiaľ sa súčasný autor chce púšťať takpovediac na ich územie, musí počítať s tým, že jeho príbeh bude čitateľ porovnávať s nadčasovou klasikou. Guenassia vytvoril príbeh hypotetickej lásky, ktorý ničím neprekvapuje, priblíži však trocha dobu, keď tvorili a často trpeli najväčší majstri impresionizmu. Trocha histórie z dobových výstrižkov, trocha umenia a trocha citov. Ďalšia kniha stvorená na leto.